maanantai 29. helmikuuta 2016

HAWAII 20-27.2.2016

Tätä matkaa odotettiin monta kuukautta ja nyt se on jo ohi :(!! Tuntuu, että lähin vasta sinne eilen. Mä lensin siis Lansingista eka Chicagoon lauantaina 20.2, jossa sitte ilmotettii, ettei mulla oo istumapaikkaa, koska lento oli overbooked - stressas ihan sairaasti. Ne halus, et lentäisin 60 muun vapaaehtoisen joukossa San Franciscon kautta ja saisin 500 lentopistettä, mut onneks ne ymmärs, että koska oon vaihtari ja lennän yksin alaikäsenä niin haluun lentää Chicagosta Honolululle.  Perillä olin 9,5h jälkeen 3.30pm. Paras hetki oli, kun mun serkku juoksi mun luokse huutaen mun nimee ja siin vaa kiljuttii ja halattiin :D. Yhteensä siellä oli kahdeksan suomalaista ja loput oli saksan ja espanjan kielisiä.

Päivä 1: Island tour

Käytiin macadamia-pähkinä ja ananas farmeilla, näköala paikoilla, Turtle Bay -rannalla sekä. Oli ihanaa nähdä aurinko pitkästä aikaa eikä tarvinnut pukeutua lämpimästi, kun joka päivä oli noin 25 astetta. Illalla mentiin rannalle tanssimaan zumbaa ohjaajan kanssa ja hengailtiin ulkona 9.30 saakka joka ilta.

Suomi-tytöt <3 Hang loose

Päivä 2: Diamond Head and surfing

Päivä alkoi jo 6am, kun lähdettiin Diamond Head -nimiselle tulivuorelle. Saatiin valita mennäänkö huipulle armeijan käyttämää suoraan ylöspäin 99 rappusta vai mutkittelevaa tietä. Valittiin armeijan tapa, koska haluttiin vähä urheilla ja olla cooleja haha :D Matka taittui noin 20minuutissa kuvien kera. Huipulla oli kyllä mahtavat näkymät!!
Iltapäivällä vapaa-ajan jälkeen meillä oli surffaus-opetustunti. Etukäteen pelotti, että joka surffaa mun päälle tai saan ison haavan tms. Eka yritys napata aalto epäonnistu, mutta seuraavilla kerroilla pääsinki jo ylös seisomaan laudalle. Tunne oli mahtava ja rakastuin surffaukseen - voi kun Suomessakin vois surfata! Parasta oli, kun odotin vuoroani ja kaks kilpikonnaa tuli mun laudan viereen uimaan :o!! Vaikka käytin 50+ aurinkorasvaa ni paloin silti aika pahasti takareisistä. Palaneet polvitaipeet sattu enemmän, kun esim. palaneet hartiat. Vaihdoin sitte 70+ aurinkorasvaan ja lisäsin sitä kokoajan - sen jälkeen en enää palanu! No, en mä kyllä ruskettunutkaa hirveesti normaaliin tapaani :D

Waikiki beah

Diamond Head

Päivä 3: Pearl Harbor and Luau party

Pearl Harborille piti lähteä jo 7am. Ensiksi katsottiin video, mitä perjantaina 7.12.1941 kello 8am tapahtui Oahun saarella. Sen jälkeen lauloimme USAn kansallislaulun ja mentiin laivalla muistomerkille, jossa ei saanut puhua. Oli uskomatonta nähdä, kuinka jostakin uponneesta laivasta tippui edelleen öljyä mereen. Lopuksi tapasin vielä sotilaan, joka näki tuon perjantaisen hyökkäyksen Hawaiille. Vierailu Pearl Harborissa oli mielenkiintoinen, koska opiskelin juuri siitä historian tunnilla, mutta jokainen oli kyllä allapäin, kun lähdimme takaisin hotellille.
Päätimme lähteä $40 maksavalle snorklaus-retkelle, jossa olisi isoja kilpikonnia. Näimme ainakin viisi kilpikonnaa ja yksi ohjaajista toi meille näytille mustekalan, joka nappasi imukupilla mun sormesta kiinni :D Vesi oli niin ihanan lämmintä ja puhtaan sinistä, mutta tosi suolaista!
Meillä oli koko päivä vapaata aikaa shoppailla tai olla rannalla, jonka jälkeen lähdimme perinteiselle Luau -juhlaan. Siellä oli buffet, josta sai esim. 14h kypsynyttä possua (NAM!!!), suklaakakkua ja tottakai, ananasta. Katsoimme hulahula-tanssiesityksiä ja pääsimme myös itse yrittämään lavalle, mutta ei siitä oikein tullut mitään :D

Pearl Harbor Memorial

Luau -party

Päivä 4: Last day together

Aamulla lähdimme snorklaamaan, mutta jostain syystä ei voitu mennä paikkaan mihin oli tarkoitus mennä. Menimme sitten pienelle rannalle, jossa näkyi vain pari humu humu nuku nuku apuaa-a -kalaa (Hawaiin kansalliskala). Vesi oli niin matalalla, että osuimme melkein koralliin niin päätimme sitten vain ottaa aurinkoa ja hengata rannalla.
Iltapäivällä mentiin shoppailemaan, syömään Cheesecake Factoryyn <3. Illalla suuntasimme Hard Rock Cafeseen, jossa söin hampurilaisen ja suklaakakkua :). Illalla vielä otimme kuvia rannalla ja valvoimme pitkään haikein tuntein.

A hui hou = until we see again <3

Päivä 5: Back to Michigan

Toinen serkkuni lähti jo 11am lentokentälle. Itkuhan siinä tuli, kun piti päästää irti taaaaaas! Onneksi enää kolme kuukautta <3 Jostain syystä serkkujen lähtö oli paljon rankempaa tällä kertaa kuin viime elokuussa. Vaikka ei olla nähty puoleen vuoteen, ollaan pidetty yhteyttä joka viikko ja sitä kautta tultu entistä läheisemmäksi. Sitten lähdimme vielä shoppailemaan pääkadulle, joka oli vain minuutin kävelymatkan päässä Ohana Waikiki East -hotellistamme. Kävin vielä uuden italialaisen kaverini, Philippon kanssa 20minuuttia rannalla ruskettumassa ja ihailemassa rannan kauneutta, jonka jälkeen suuntasimme muiden luokse uima-altaalle. Sitten piti sanoa heipat toisellekkin serkulle kello 4pm ja kahdelle kaverille heipat 6pm. Itse lähdin vasta 7.30pm hotellilta, mutta onnekseni löysin Philippon kentältä 15min ennen kuin hänen piti lähteä koneeseen. Hän ei edes odottanu, että näkisimme vielä, joten pikatapaaminen/ hänen iloisuus, kun näki mut oli kyllä ihana päivän piriste! Mun lento lähti Losiin vasta 11.35pm. Losista Chicagoon, josta vielä sitten Lansingiin. Matka oli tosi rankka ja nukahdinkin Chicagon koneessa heti, kun pääsin istumaan enkä herännyt edes, kun kone nousi ilmaan :D Kotona olin 7pm.

Tämä matka oli aivan MAHTAVA!! Vaikka oon matkustanut paljon, niin tää matka menee ykköseks. Meillä oli tarpeeks omaa aikaa, mutta myös ohjauttua tekemistä. Sain kaksi uutta tosi hyvää ystävää, jonka toisen kanssa nähdään ihan varmasti Suomessa <3 Suomen puhuminen oli välillä vähän hakusessa - sanoin esim. `en ees palanu pahoimmin` ja ystävieni kanssa puhuttiin finengelskaa :D Loppulomasta sitten aloin jo vastailemaan muille suomeksi enkun sijaan. Hawaiin rento ilmapiiri, aurinko ja Hang loose -käsimerkit antoi ihanan irtiotteen koulusta ja uintiharkoista (vaikka treenasin altaalla pari kertaa hetken). Oli ihanaa myös jakaa kokemuksia eri osavaltioissa asuvien vaihtarien kanssa! Eräs ohjaajista sanoi, että Hawaiin matka eroaa Nykin ja SFO matkasta paljon vapaa-ajan paljouden takia milloin on aikaa tutustua uusiin ihmisiin. Kaikkien vaihtarien todellakin kannattaisi mennä Hawaiille - Lupaan, kukaan ei tule katumaan. Tää matka vaan muuttaa elämän. Enkä ikinä tuu unohtaa iltoja yhdessä rannalla auringonlaskua katsellessa, tulivuoren huipulla olemista, surffausta, kilpikonnia, ananas-jäätelöä tai hulahula-tanssia. Mahalo äitille ja kaikille kavereille, jotka teki tästä matkasta unohtumattoman- rakastan teitä <3